Stöd till det flytande kulturarvet

02 augusti 2024

Minsveparen M 22 är ett av de 14 kulthistoriskt värdefulla fartyg som i år fått fartygsstöd till en renovering. Foto: Karolina Matts, Sjöhistoriska/SMTM. CCBY

SMTM har, genom Sjöhistoriska museet, k-märkt fartyg och fritidsbåtar samt delat ut bidrag till kulturhistoriskt värdefulla fartyg.

SMTM gör via Sjöhistoriska museet kulturhistoriska bedömningar av fartyg och fritidsbåtar samt fördelar bidrag till kulturhistoriskt värdefulla fartyg.

Sjöhistoriska k-märker 4 fartyg

Runt omkring i Sverige finns det ett hundratal fartyg och båtar som kan berätta om Sveriges historia. Det är fartyg som till exempel fraktat mat och byggmaterial eller passagerare, det finns båtar byggda för att bogsera och varpa timmer fram till sågverk och pappersbruk och olika slags fiskefartyg som är byggda och anpassade för olika fisken i olika vatten. Under våren har Sjöhistoriska museet k-märkt fyra fartyg, bland annat motorbåten Dunkas.

Sjöhistoriska k-märker 6 fritidsbåtar

När sjösättningarna pågår som bäst på landets båtklubbar presenterar Sjöhistoriska museet de sex fritidsbåtar som blivit k-märkta. Bland båtarna finns Lage Eklunds Söderköpingsbygge Ina från 1960, en båt som dess första ägare använde i över 40 år. Klinkbyggda Saxemarabygget Piraya har både motor och originalseglen från byggåret 1958 i behåll.

Sjöhistoriska ökar renoveringsstöd till kulturhistoriska fartyg

De kulthistoriskt värdefulla fartygen som fortfarande trafikerar våra vatten ägs och förvaltas oftast av ideella eller privata aktörer. Den kulturhistoriska sjöfarten engagerar människor på många sätt, både med praktiskt arbete, ekonomiska insatser och stort personligt engagemang. Tack vare ett rekordstort fartygsstöd på 1,5 miljoner kronor kan Sjöhistoriska i år stödja 14 renoveringar av fartyg runt om i landet, bland annat fiskebåten Asta av Smögen och ngfartyget Ejdern.