Lanseringskampanjen för Vrak vann silver!
10 november 2022
Annonskampanjen i Stockholms lokaltrafik. Foto: Clear Channel
Vid prisceremonin för Publishingpriset korades lanseringskampanjen för Vrak – Museum of Wrecks till det näst bästa bidraget och vann silver i kategorin ”Annonser”.
Mikael Dunker, kommunikatör på kommunikationsenheten, som varit ansvarig för annonsernas utformning och budskap, berättar:
– Vi är galet stolta och glada över detta pris! Det har varit ett både krävande och roligt arbete som jag tillsammans med kollegorna på Kommunikationsenheten lagt ner mycket kraft och möda i. Det var en utmaning att göra annonserna tydliga och kortfattade med ett uttryck som tar oss genom bruset och samtidigt förklarar vad Vrak, ett helt nytt varumärke, är.
Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för annonser, digitala publikationer, filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Tävlingsbidragen är såväl producerade inhouse, till en begränsad budget, som framtagna av etablerade byråer eller förlag. Juryn bestod av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX designers. De har granskat, värderat och jämfört tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier.
Nominerade i fem kategorier
SMTM var nominerade i ytterligare fyra kategorier; Vrakwebben, boken Under Havets Yta, Filmen om Vrak och SMTM:s Årsredovisning 2021. Kommunikationschef Sofie Aspelin säger:
– Självklart tycker jag vi borde vunnit ytterligare något pris men bara att vara nominerad i hela fem kategorier är stort. Det är roligt att bli bedömd mot stora byråer och andra mycket professionella varumärken.
Sofie Aspelin, kommunikationchef; Odd Johansen, museichef för Vrak; och Cecilia Eriksson, kommunikatör, mottog silverdiplomet för Publishingpriset 2022, kategorin annons, vid prisceremonin. Foto: Stefan Evensen, SMTM.