Alleimas hjärta bultar för Vasa

28 januari 2025

Anders Elisson, Tube Sales Alleima, och Peter Rydebjörk, bitr projektchef Stötta Vasa, framför ritningar av den inre stöttningen och skeppet. Foto: Karl Nordlund, Alleima.

Vasamuseet väljer det svenska specialstålföretaget Alleima som huvudpartner i projektet Stötta Vasa. Alleima bidrar med unik kunskap och sponsrar Vasamuseet med allt stål som behövs till skeppets nya inre stöttning. 

Den stöttning som Vasa ligger i sedan 1960-talet måste bytas ut, eftersom den skadar skeppet och skapar deformationer i skrovet. Det i sin tur beror på att skeppets trä är försvagat. Hela stöttningen ska bytas under ett antal år. Förutom den yttre stöttningen kommer även ett inre stöd, som ett skelett av stål, monteras i skeppet.

– Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa den nedåtgående rörelsen i skrovet. Därför behövs skelettet byggas i ett material som är både starkt och lätt, berättar Magnus Olofsson, projektchef för Stötta Vasa.

Det inre stålskelettet kommer att byggas som ett fackverk med rör. Den här lösningen stabiliserar skrovet, bromsar skeppets rörelser och fördelar belastningen. Samarbetet med Alleima innebär bland annat att det inre skelettet kan göras lättare tack vare att det byggs med ett specialstål som Alleima har utvecklat.

SAF™ 2507 super-duplex

Stöttningen byggs i ett avancerat rostfritt stål med exceptionell styrka och mycket hög beständighet mot korrosion: SAF™ 2507 super-duplex, producerat i Sandviken.

– Alleimas avancerade rostfria stål och speciallegeringar finns i världens mest krävande miljöer och applikationer. Det har överlägsen hållfasthet, vilket i sin tur innebär att det inte behövs lika mycket material vilket minskar vikten på stålskelettet. Korrosionsbeständigheten gör att materialet kan komma i direktkontakt med skeppet utan att rosta. Dessutom tillverkas det med fossilfri el och innehåller 80 procent återvunnet stål. Detta bidrar till både bevarandet av Vasa och en minskad miljöpåverkan, säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.

– Vi är stolta över att kunna vara med och se till att Vasa bevaras för framtiden. Det här historiska projektet speglar vårt engagemang för innovation, hållbarhet och svenskt kulturarv. Projektet är unikt både i genomförande och upphandling och visar på kraften i långsiktiga partnerskap mellan näringsliv och kulturinstitutioner, säger Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör på Alleima.  

– Tack vare materialets unika egenskaper och den materialexpertis som finns hos Alleima blir det mindre åverkan på Vasas skrov. En uppskattning är att vi bara behöver göra runt hälften så många borrhål i skrovet än vad som annars hade varit nödvändigt. Det är otroligt viktigt för oss ur ett bevarandeperspektiv, menar Magnus Olofsson.

Sponsrat samarbete

Den nya stödkonstruktionen är Vasamuseets största utmaning sedan bärgningen och konserveringen av skeppet. Museet behöver hjälp med finansieringen och driver därför en insamlingskampanj som vänder sig till allmänheten, donatorer och sponsorer.

Sponsringssamarbetet mellan Vasamuseet och Alleima har upphandlats enligt LOU. Samarbetet ska pågå under fem års tid. Den 28 januari var det högtidlig kontraktskrivning på museet med inbjudna gäster och medier. 

Mer information

Mer information finns på Vasamuseets webbplats. 

Kontraktsignering_foto_AnneliKarlsson_CCBY.jpg

 Kontraktskrivning. Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM. CCBY

Jenny-Lind-Alleima_Tom-Eriksson-Elja-Nordlöf-foto-Christopher-Nielsen.jpg

Från vänster: Jenny Lind, museichef Vasamuseet, Tom Eriksson, forskningschef Alleima, och Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör Alleima. Foto: Christopher Nielsen, Alleima.